Proč multiblokace zklamává řidiče: mýty a realita

Proč multiblokace často sklízí kritiku řidičů? Podívejte se na mýty a skutečnost, konkrétní tipy i data z Česka.

Jak je možné, že mají čeští řidiči stále více pocitů frustrace z multiblokací a přesto jejich počet na silnicích roste? Zdá se, že jde o „moderní“ řešení, které přitáhne mnoho nadějí… a přinejmenším stejné množství zklamání. Čím to opravdu je, že multiblokace tak často nenaplňuje očekávání? Podívejme se na fakta, mýty i konkrétní zkušenosti z českých silnic.

Co to vlastně znamená: multiblokace v české praxi

Termín „multiblokace“ zní na první pohled jednoduše. Často ho používají obce či správci komunikací při souběžném uzavírání více jízdních pruhů nebo i celých ulic kvůli různým úpravám, opravám, výkopům. V praxi to ale často znamená pevně stažený provoz a rozhořčené řidiče v koloně. Znám ten pocit – plánujete den na minutu přesně a pohled na řadu blikajících výstražných světel v tunelu Nuselského mostu vám zhatí náladu. Nejste sami.

traffic jam Prague city drivers frustration

Časté mýty okolo multiblokací

  • „Souběžná omezení zrychlují opravy.“
    Realita? Jen zřídka. Dělníci na jednom úseku čekají na bagr, na druhém hotovo a třetí den se vrací dosypat štěrk. Násobení uzávěr málokdy přináší větší efektivitu – často trpí řidiči, dokonce i hromadná doprava.
  • „Díky multiblokaci je za týden klid.“
    Pokud vše funguje na minutu přesně, možná. Ale život není excelová tabulka. Komplikace, zpoždění, náhlé technické problémy rozšiřují blokace klidně na týdny.
  • „Na vedlejších trasách stačí objížďka.“
    Objížďky bývají přeplněné a nepřipravené na zvýšený provoz. Vzpomínám na obávané úseky kolem Barrandova, kde plánovaná objížďka v reálu znamenala klidně hodinové zdržení navíc.

Co na to říkají fakta?

Dle statistik dopravních expertů vede špatně zkoordinovaná multiblokace k nárůstu dopravních nehod, vyšším emisím a poklesu spolehlivosti veřejné dopravy – a to nejen v Praze, problém znají i v Brně nebo Ostravě. Zajímavý fakt: v některých městech podle měření z roku 2023 vedla multiblokace ke zvýšení ranní doby dojíždění až o 25 %. Uznáte sami, že je to číslo, které už znát je.

roadwork signs urban Czech traffic blocks

Proč to (ne)musí být nutně zlo

Teď trochu férově: existují situace, kdy multiblokace opravdu má své místo (například mimo sezónu, v menších městech nebo při náhlých haváriích). Avšak většina frustrací vzniká kvůli špatné komunikaci – a tady je prostor pro zlepšení.

Z osobní zkušenosti: co nejvíce pomáhá, je včasná a přehledná informace. Jsem zastáncem veřejných on-line map, kde jsou plánované uzávěry přehledně zakreslené v reálném čase. Usnadní to nejen cestu, ale i nervy. Znám i řidiče, kteří díky těmto mapám objevili pro sebe úplně nové, klidnější trasy po městě.

Jak zvládnout multiblokace co nejlépe?

  • Plánujte cestu s rezervou – použijte aplikace jako Mapy.cz nebo Waze (ano, i když nejste „geek“).
  • Kontrolujte informace o aktuálních omezeních na webu města či Dopravního podniku.
  • Neváhejte zkusit kombinovat různé druhy dopravy – v některých případech ušetříte čas i nervy.
  • Poohlédněte se po možnostech práce z domova, když je zřejmé, že doprava bude stát.

Závěr: řešení existují, pohodlí nevznikne samo

Multiblokace tu s námi ještě nějaký čas budou. Jako řidiči nemůžeme změnit vše, ale můžeme reagovat chytřeji a otevřeně komunikovat se správci měst i dalšími účastníky silničního provozu. Podělte se v komentářích: Jakou nejhorší blokaci jste zažili vy a co vám pomohlo zachovat klid? Třeba společně najdeme cestu mezi všemi omezeními.

Irene Fogarty
Irene Fogarty

Irene Fogarty je autorka zaměřená na praktické lifehacky a užitečné rady pro každodenní život. Její obsah je navržen tak, aby čtenářům poskytoval rychlá a ověřená řešení pro zjednodušení domova, práce a osobní organizace.

Articles: 228

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *