Zima umí v Česku překvapit během pár hodin. Jedno ráno slunce, večer sněhová kalamita – a mezi tím věčná debata: kdy, proč a jestli vůbec přezouvat na zimní pneumatiky. Mnozí řidiči se v názorech ztrácejí. Opravdu stačí „univerzálky“? Pokuty jen na sněhu? Sepsal jsem pro vás zkušenosti, fakta i mýty, které každý podzim kolují mezi českými motoristy.
Mýtus č. 1: „Zimní pneumatiky nejsou v ČR povinné“
Možná už jste to slyšeli v hospodě nebo na soukromé garáži – přezout prý musíte jen za určitých podmínek. Ano, český zákon je specifický: pneumatiky s označením M+S (nebo symbol sněhové vločky) musíte mít obuté od 1. listopadu do 31. března, ale pouze pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Jenže – a to vím bohužel z vlastní zkušenosti – nikdo nechce u ranního škrábání okna zjišťovat, „jestli už náhodou neklouzne“. Policie už dvakrát zastavila kolegu na suché silnici. Výmluvy nepomáhají. Vyplatí se proto jezdí na zimních jednoduše celý období.

Mýtus č. 2: „Letní gumy zvládnou českou zimu“
Rád bych řekl, že české zimy jsou mírné. Jenže realitu znáte: ráno ledovka, odpoledne rozbředlý sníh, večer mráz. Letní pneu v chladnu tvrdnou a jejich přilnavost klesá razantně už pod 7 °C. Kromě brzdné dráhy se zhorší i ovladatelnost vozu. Viděl jsem na vlastní oči, jak v Praze na Jižní spojce začali tancovat i ti, kdo tvrdili, že „letní stačí“. Rozdíl v brzdné dráze mezi letní a zimní gumou může být na mokru i 15 metrů – to je celé tělo vašeho auta!
Mýtus č. 3: „Stačí univerzální celoroční pneumatiky“
Možná lákavá představa: jednou koupit, jezdit celý rok, ušetřit. Ale praxe je neúprosná. Celoroční pneumatiky dělají kompromis. Ano, splní zákonnou povinnost, ale v extrémech (sníh, led a horko) vždy prohrávají proti specializovaným. Testy BESIPu i německého ADAC ukazují, že v krizové situaci často rozhoduje tahle „maličkost“. Pokud jezdíte jen ve městě, budiž. Ale pokud často vyrážíte mimo Prahu (nebo Brno!), investice do sezónních gum se vám vrátí v bezpečnosti doslova za jedinou zimu.

Mýtus č. 4: „V Česku dostanete pokutu jen za jízdu na letních gumách v zimě“
Tohle mnoho lidí netuší: Policie může uložit pokutu, pokud vaše pneumatiky nesplňují minimální hloubku vzorku (zimní min. 4 mm) – i když máte zimní pneu! Také pozor na staré gumy, které ztvrdly a nedrží adhezi. Na technické vás klidně pošlou zpátky. Osobně už jsem si prošel trapným momentem, kdy jsem gumy měřil mincí před STK.
Praktické rady pro zimní sezónu
- Přezouvejte včas: Nečekejte na sníh – při ranních teplotách pod 7 °C letní pneu už ztrácí vlastnosti.
- Hloubka vzorku: Zkontrolujte pravidelně – 4 mm je zákonné minimum pro zimní sezonu.
- Tlak v pneumatikách: Chlad ho snižuje, kontrolujte aspoň jednou za měsíc.
- Nešetřete na kvalitě: Levné pneumatiky mohou být „pastičkou na slevový kupón“, ale v krizi rozhoduje centimetr vzorku a kvalita gumy.
Jak poznat dobré zimní pneumatiky?
Existuje několik jednoduchých znaků: běžec s označením M+S a sněhovou vločkou, výroba není starší než 4–5 let a dostatečně hluboký vzorek. Sledujte také nezávislé testy – české i zahraniční autokluby publikují každý podzim aktuální výsledky. A nebojte se požádat o rychlou kontrolu ve vašem oblíbeném pneuservisu.
Závěr: Je to opravdu otázka bezpečnosti
Mýty kolem zimních pneumatik v Česku pořád žijí, ale realita je jasná – jde o každý metr na silnici a o bezpečí vaše i vašich blízkých. Nebojte se investovat do kvalitních zimních pneumatik. Kolik zkušeností už máte za sebou vy? Jaké „zaručené rady“ jste slyšeli v práci nebo mezi známými? Podělte se o ně v komentářích – třeba v nich najdeme další oblíbené české mýty!









