Říjnové ráno, potíráte okno auta, před vámi jen bílé plátno. Každý rok právě mlha překvapí tisíce českých řidičů – podle statistik se právě v podzimních měsících výrazně zvyšuje počet dopravních nehod spojených s nízkou viditelností. Ale proč, když o mlze mluví každý a všude? A proč i ostřílení šoféři chybují znovu a znovu? O tom dnes mluvím nejen jako novinář, ale i jako člověk, který v mlze zažil už ledacos.
V čem mlha lže – a jaká je skutečnost?
Mlha je zákeřná – a navíc se často chová jinak, než čekáte. Mnoho řidičů podvědomě spoléhá na zkušenosti ze „suchých“ dnů, kdy je vidět na stovky metrů. Jenže mlha zkresluje vzdálenosti, tlumí zvuk a především ničí prostorovou orientaci. Výsledkem jsou časté krizové situace na kruhových objezdech, u přechodů i na dálnici.

- Oči nás klamou: V mlze máme tendenci podceňovat vzdálenost předmětů i rychlost, kterou auto jede.
- Zvuk se šíří jinak: Blížící se auto můžete slyšet až v poslední chvíli – tišší, než jste zvyklí.
- Náhlé změny podmínek: Ráno vyjedete v suchu, za deset minut jste v husté mlze, která překvapí většinu účastníků provozu.
Nejčastější chyby řidičů v říjnové mlze
Jezdím hodně – a nejčastěji pozoruji tyto opakující se chyby, které vás můžou stát víc, než zpoždění do práce.
- Nesprávné používání světel. Mlhovky svítí, i když není potřeba, nebo naopak vůbec. Navíc spousta lidí zapomíná na potkávací světla v domnění, že „denní svícení“ stačí. Nestačí!
- Jízda „na paměť“. Znáte trasu? Skvělé, jenže v mlze vypadá známá silnice úplně jinak. Neznámý výmol či odstavené vozidlo vás může opravdu zaskočit.
- Podcenění brzdné dráhy. Vlhký asfalt v kombinaci s mlhou znamená delší zastavení. Stačí vteřina nepozornosti a problém je na světě.
- Telefonování a rozptýlení. V mlze mozek jede na „automat“ – a jakýkoliv sekundární úkon (telefon, hledání hudby, GPS) je mnohem nebezpečnější než obvykle.

Co (ne)dělat: Praktické tipy, které opravdu fungují
- Zastavte sázku na denní svícení. Když je mlha, vždy přepněte na potkávací světla a případně zapněte mlhovky – ale jen tehdy, když je skutečně hustá. Jinak oslňujete ostatní.
- Opravdu zpomalte. Pokud vidíte méně než na vzdálenost, na kterou za vaší rychlosti bezpečně zastavíte, jedete příliš rychle. Pravidlo zní: „Vidím – reaguji – zastavím.“
- Zapomeňte na „jízdu na paměť“. Každý úsek sledujte opravdu pozorně, pozor na cyklisty a chodce, kteří v mlze mizí doslova v sekundách.
- Uděláte si prostor. Snažte se držet větší odstup od auta před sebou. Nezávisle na situaci bude vaše reakce v mlze o chlup pomalejší.
- Větrejte a nezamlžujte okna. Dýchání a topení způsobí okamžité zamlžení. Zapněte větrání na maximum a okno trochu pootevřete.
Proč někomu mlha nevadí a jiný v ní šílí?
Roli hraje zkušenost, ale také prostý fakt: v mlze se vám zvýší fyzický stres. Tělo podvědomě tuší, že se „něco může stát“. Nesnažte se hrát si na hrdinu – není slabost jet opatrněji, přiznat si nervozitu nebo dokonce na chvíli zastavit.
Můj vlastní tip na závěr
Vždy se ptám sám sebe: „Kdyby přede mnou na silnici stálo dítě, dokázal bych bezpečně zastavit?“ Pokud ne, je správný čas ubrat plyn a zklidnit se. Mlha prověří každého řidiče – často i ty nejzkušenější.
Máte vlastní triky, jak zvládat mlhu za volantem? Napište je do komentářů, sdílejte tipy s ostatními nebo si článek uložte – letošní říjen nás pravděpodobně zase překvapí!









