Pravděpodobně to znáte – jedete autem klidnou českou krajinou, stromy září barvami a podél silnice leží nádherné spadané listí. Možná vás překvapí, že podzimní listí není jen okrasou, ale také skutečným rizikem na cestách. Věděli jste, že během vlhkého počasí může být listí kluzké skoro jako led? Výzkumníci z ČVUT a Dopravní fakulty upozorňují: i běžná projížďka se může změnit během vteřiny. Co tedy radí? A na co přesně si dát největší pozor?

Proč listí na silnicích představuje nečekané nebezpečí
Možná si říkáte, že spadané listí je jen malá překážka. Jenže fakty jsou jasná: za vlhka se na vozovce vytvoří jemná kluzká vrstva, která výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Stačí nečekaně přibrzdit – a kolo už nemá šanci se pořádně „zakousnout“ do asfaltu. Vědci upozorňují, že při rychlosti 50 km/h se brzdná dráha kola nebo auta může prodloužit až o 30 %!
Zejména v podzimních ránách, kdy je na silnici kombinace rosy a čerstvého listí, jsou podmínky pro smyk téměř ideální. Nejvíce nebezpečné jsou táhlé zatáčky ve stromořadích – typické pro české okresky.
Nejčastější chyby a mýty (i já jsem je dříve dělal)
- Podceňování situace: „To přejedu opatrně.“ Jenže právě namočené listí má navíc tendenci ucpat drážky v pneumatikách – a adheze mizí.
- Příliš prudké manévry: Prudké brzdy nebo zatáčení na listí vedou přímo k možnému smyku.
- Snesu s tím letní pneumatiky: Vědci jasně říkají – už od poloviny října je letní obutí na spadané listí nedostatečné.

Co doporučují vědci? Praktické kroky na českých silnicích
- Jezdit s rozumem: Na úsecích pokrytých listím automaticky snižte rychlost. Vyplatí se to nejen vám, ale i ostatním v provozu.
- Nepředjíždět a nespěchat: Může se zdát, že na venkovské cestě je klid, ale i tam může být skrytý záludný koberec listů pod koly.
- Brzdit citlivě: Zvlášť při dojíždění do křižovatky nebo zatáčky brzdit pomalu, využívat motor a nespoléhat na náhlé zastavení.
- Pneumatiky s dostatečným vzorkem: Mějte jistotu, že drážky nejsou opotřebené pod zákonem daných 1,6 mm. Lepší vzorek = vyšší bezpečnost.
- Oči na stopkách: Sledujte, kde ve stínu nebo ve vyvýšených místech, která chladnou pomaleji, může být listí nejzrádnější.
Zajímavost na závěr (kterou nečekáte)
Věděli jste, že podle simulací z ČVUT může být brzdná dráha na mokrých listech po ránu delší než na prvním zimním náledí? Tento „tichý podzimní led“ způsobuje ročně stovky nehod v Česku – a přitom stačí prostá opatrnost a včasný přechod na zimní obutí. Docela silný argument na to, abychom listí na silnicích nepodcenili.
Chcete být na podzim v bezpečí?
Zkuste při příští jízdě během podzimu otestovat některý z vědeckých tipů. Svěřte se v komentářích, s čím jste se setkali vy – nebo rovnou článek sdílejte, pokud vám přijde praktický. Na zdravější podzimní kilometry!









