Mýty o zimních řetězech v Evropě rozbité

Pět nejčastějších omylů o zimních řetězech v Evropě. Praktické rady, osobní zkušenost, tipy pro bezstarostnou jízdu v horách.

Zastavili vás někdy na Rakouské hranici s vážným pohledem a otázkou: „Máte řetězy?” Možná jste slyšeli legendy o šílených pokutách nebo příběhy o tom, jak stačí dobré zimní gumy. Realita je ale často mnohem zajímavější – a někdy překvapivější – než pochybná fóra nebo chlapské řeči u benzinky. Podívejme se společně, na co opravdu narazíte, až se letos vydáte autem do evropských kopců.

1. Mýtus: „Zimní řetězy jsou povinné všude v Evropě.”

Tahle pověra patří do zlatého fondu „bábovek z parkoviště”. Pravda je totiž pestřejší. Podmínky se liší stát od státu, region od regionu a často i podle značky na kraji silnice. Rakousko například od 1. listopadu do 15. dubna vyžaduje zimní pneumatiky, řetězy jen v extrémních situacích či na značených úsecích. V Itálii poznáte, co chtějí, podle modro-bílé cedule s řetězem. Německo? Tam stačí na typicky značených úsecích. Takže – v kufru je mít, ale nasazovat? Jen když to opravdu potřebujete.

car snow chains in alpine mountains winter roads

2. Mýtus: „Řetězy stačí jedny na vše.”

Různé destinace, různé předpisy a, světe div se, různé tvary pneumatik! Věděli jste, že například v Alpách nebo skandinávských zemích existují typy silnic, kde smíte použít jen určité druhy řetězů – některé plastové dokonce zakazují, jinde nesmí chybět pevný ocelový model? Navíc pozor na šířku vaší gumy. Co pasuje na Fabii, nemusí jít nasadit na Kodiaq.

3. Mýtus: „Když mám čtyřkolku, řetězy nepotřebuji.”

Moderní SUV je možná váš životní upgrade, ale ani ten vás neuchrání před pokutou nebo bezmocí na ledu. V alpských zemích policie nerespektuje „4×4 alibi“. Když značka nařídí řetězy, platí pro všechny. Navíc – čtyřkolka s letními gumami se do kopce skutečně jen směje, než skončí u svodidel.

4. Mýtus: „Nasadím je za minutu, až to přijde.”

Tady se hodí trochu sebereflexe. Kdo z nás to někdy opravdu zkoušel před cestou nanečisto? Ruce zmrzlé, kombinéza špinavá a kolem silnice tma. Doporučuji: nacvičte si to aspoň jednou doma nebo na parkovišti za světla. Návod na YouTube je fajn, ale realita je, věřte mi, mnohem „špinavější“.

man putting snow chains on car wheel in snowstorm

5. Mýtus: „Pokuta je jen mýtus, stejně mě nikdo nekontroluje.”

Zkuste vyprávět tuhle pohádku známému, kterému v Itálii dali dvěstě euro, a ještě ho donutili řetězy na místě koupit za trojnásobek běžné ceny. Policie (nejen) v Rakousku a Itálii bere zimní vybavení vážně, zvlášť po pár nehodách, co blokují provoz. Opravdu nestojí za riskování víkendového výletu (a rozpočtu na Apres-ski), abyste „ušetřili”.

Tipy pro rozumné přežití na zimních silnicích:

  • Nastudujte si vždy, co vyžadují aktuálně v cílové zemi (např. oficiální weby typu ADAC, ÖAMTC).
  • Řetězy mějte vždy po ruce – ne pod zavazadly na dně kufru.
  • Vyzkoušejte nasazení nanečisto před cestou, i když už nemáte studentský elán.
  • Před každou delší cestou zkontrolujte povětrnostní podmínky (a výstrahy na trase).

Co mě skutečně zachránilo?

Jako někdo, kdo už na rakouských horských silnicích pomáhal odhrabovat sousedovu Octavii, vím jedno: dobré vybavení a příprava vám ušetří nervy, čas i peníze. A ten pocit, když na parkovišti pod sjezdovkou v klidu sundáte řetězy (a vedle se někdo marně pere s novou sadou), je prostě k nezaplacení.

A jaké jsou vaše zážitky? Máte tip na zvláštní „řetězové” historky nebo tajné triky z cesty na hory? Podělte se v komentářích a pomozte ostatním zůstat v zimě v pohodě!

Irene Fogarty
Irene Fogarty

Irene Fogarty je autorka zaměřená na praktické lifehacky a užitečné rady pro každodenní život. Její obsah je navržen tak, aby čtenářům poskytoval rychlá a ověřená řešení pro zjednodušení domova, práce a osobní organizace.

Articles: 475

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *